Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien

Ambities

7.1 Neder-Betuwe is financieel krachtig en een duurzaam financieel gezonde gemeente

Wat wilden we bereiken?

Wat zouden we daarvoor doen?

Realisatie

Wanneer speelt het?

We gaan voor een goede balans tussen ambities en een structureel gedekte begroting

De financiële positie is voldoende robuust om externe en interne ontwikkelingen op te vangen.

Continu

We streven naar een verantwoorde belastingdruk voor onze inwoners, die bij voorkeur gemiddeld is ten opzichte van andere gemeenten.

Continu

We streven naar een weerstandsvermogen dat minimaal voldoende is om de risico’s af te dekken; dus een weerstandsratio van minimaal 1.

Continu

De tarieven voor leges moeten kostendekkend zijn, maar ook logisch en goed uit te leggen.

Continu

We richten onze organisatie en werkprocessen zo in dat het college in staat is om een rechtmatigheidsverklaring af te geven.

2023
(afgerond)

We zorgen ervoor dat de opbrengsten van de precarioheffing komen ten goede komen aan de samenleving

Minimaal drie miljoen euro van de precariomiddelen reserveren we voor maatregelen om energielasten van inwoners te verlagen (zie ook programma 3, onder ambitie 3.3).

2023 e.v.

We geven een deel van de precariogelden via lokale heffingen terug aan inwoners.

2022-2023

We vormen een groeifonds om initiatieven uit de samenleving mogelijk te maken.

2023 e.v.

We benutten middelen van hogere overheden en andere instellingen

We zetten ons in voor het binnenhalen van subsidiegelden en het doelmatig benutten ervan, zolang de administratieve last daarvan acceptabel is.

Continu

We onderzoeken of we beter inzichtelijk kunnen maken wat we met de inzet van subsidiegelden hebben bereikt.

* zie noot

2024

* Deze doelstelling is nog niet van toepassing in verantwoordingsjaar 2023 en wordt om die reden niet toegelicht

In 2023 is hiervoor het volgende gedaan

De financiële positie is voldoende robuust om externe en interne ontwikkelingen op te vangen.
De financiële positie is voldoende robuust om externe en interne ontwikkelingen op te kunnen vangen. Wij hebben tot nu toe steeds een structureel sluitende begroting en meerjarenraming vast kunnen stellen. Dit komt steeds meer onder druk te staan en is mede afhankelijk van de bereidheid van het Rijk om de structurele financiële middelen van gemeenten te verhogen tot een omvang die past bij de taken van de gemeenten. Een ander belangrijk uitgangspunt is dat structurele uitgaven structurele dekking hebben. Eenmalige uitgaven dekken we eventueel uit incidentele middelen.

We streven naar een verantwoorde belastingdruk voor onze inwoners, die bij voorkeur gemiddeld is ten opzichte van andere gemeenten.
In 2023 hebben we voor onze inwoners een verantwoorde belastingdruk gerealiseerd. Meer hierover leest u in de paragraaf Lokale Heffingen.

We streven naar een weerstandsvermogen dat minimaal voldoende is om de risico’s af te dekken; dus een weerstandsratio van minimaal 1.
Tot nu toe is ons weerstandsvermogen voldoende om de risico's af te dekken. Ons weerstandsratio ligt boven de 1. Ons weerstandsvermogen is robuust waardoor wij met ons weerstandsvermogen  incidentele uitgaven kunnen dekken of dekking geven aan investeringsbudgetten. Met de voorstellen en besluiten die er nu liggen wordt in de komende jaren een daling van de weerstandsratio voorzien.

De tarieven voor leges moeten kostendekkend zijn, maar ook logisch en goed uit te leggen.
Ten aanzien van de leges is het streven geweest om in 2023 zoveel mogelijk kostendekkend te zijn. De doelstelling om volledig kostendekkend te zijn is nog niet gerealiseerd. In de begroting 2024 hebben we al wel aangegeven dat de leges niet 100% kostendekkend zijn. Dit heeft de maken met maximum tarieven die wettelijk zijn vastgesteld, zoals bij reisdocumenten en rijbewijzen of met gemaakte politieke keuzes zoals bijvoorbeeld bij de marktgelden.
Meer hierover leest u in de paragraaf Lokale Heffingen.

We richten onze organisatie en werkprocessen zo in dat het college in staat is om een rechtmatigheidsverklaring af te geven.

In 2023 hebben we ons verder voorbereid op de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording. De procesbeschrijvingen van alle processen met een belangrijke impact op de jaarrekening zijn geactualiseerd en op basis daarvan zijn risico-analyses en (verbijzonderde) interne controles uitgevoerd. Ook de wijze waarop de controlfunctie met betrekking tot de rechtmatigheid in de organisatie is belegd is in 2023 beschreven. Dit is vastgelegd in een 'Control framework' dat door het college is vastgesteld.
De noodzakelijke kaderstelling door de raad heeft plaatsgevonden met het vaststellen van de Financiële Verordening Neder-Betuwe 2023 en de Controleverordening gemeente Neder-Betuwe 2023. Kaders op het gebied van Misbruik & Oneigenlijk gebruik (M&O-criterium) zijn in 2023 opgesteld en in het eerst kwartaal 2024 door het college vastgesteld. Daarbij is ook een frauderisico-analyse gemaakt. De interne beheersing van risico's op het gebied van fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik is daarmee verbeterd. Op basis van alle voorbereidingen is het college in staat om in de jaarrekening 2023 voor het eerst een rechtmatigheidsverklaring af te geven.

Minimaal drie miljoen euro van de precariomiddelen reserveren we voor maatregelen om energielasten van inwoners te verlagen (zie ook programma 3, onder ambitie 3.3).
Er is bij de begroting 2022 drie miljoen euro gereserveerd voor de maatregelen om energielasten te verlagen. Van de gereserveerde drie miljoen euro is in 2023 twee miljoen euro gebruikt voor het opzetten van de subsidieregeling ‘verduurzamen koopwoningen Neder-Betuwe’. Koopwoningeigenaren ontvangen maximaal € 750 of € 1.500 afhankelijk van de waarde van hun woning en dienen dit geld te gebruiken voor het verduurzamen van de woning.

We geven een deel van de precariogelden via lokale heffingen terug aan inwoners.
In het voorjaar van 2023 is aan nagenoeg alle huishoudens € 200 uitbetaald. Dit betekent dat 98% van de huishoudens vrijwel direct een bijdrage hebben ontvangen. Voor ongeveer twee procent is dit niet uitbetaald. We hebben via verschillende manieren nog geprobeerd om een uitbetaling te realiseren, maar dat is bij die enkele gevallen helaas niet gelukt.

We vormen een groeifonds om initiatieven uit de samenleving mogelijk te maken.
In 2023 is het Kader voor het Groeifonds vastgesteld. In het kader zijn drie programmalijnen benoemd. De eerste programmalijn is Vitale Leefomgeving. In 2023 zijn de voorbereidingen getroffen voor invulling van de eerste programmalijn. Op 8 februari 2024 is de Programmalijn Vitale Leefomgeving met een budget voor een subsidieregeling Klimaatadaptatie door de Raad vastgesteld. De tweede programmalijn is Vitale economie. In 2023 is besloten het Programma Economie af te wachten. De verwachting is dat dit Programma in 2024 zal worden vastgesteld. Vervolgens zal gekeken worden hoe met de actielijn Vitale Economie wordt omgegaan.  De derde programmalijn betreft Vitale Samenleving. In 2023 is gestart met de verdere uitwerking hiervan. Dit heeft ertoe geleid dat er eind 2023 een ambtelijke werkgroep is gevormd die aan de slag gaat met de precieze invulling.

We zetten ons in voor het binnenhalen van subsidiegelden en het doelmatig benutten ervan, zolang de administratieve last daarvan acceptabel is.
De inzet van subsidies van Rijk, provincie en Europa maakt het mede mogelijk om diverse initiatieven in Neder-Betuwe te realiseren.

In de Begroting 2022 was het voornemen opgenomen om een subsidie-adviseur in te schakelen, zodat we subsidiemogelijkheden nog effectiever en efficiënter kunnen benutten. In januari 2022 lieten we u weten dat de oplopende werkdruk in de organisatie noopte tot prioriteitstelling. Een van de besluiten was om voorlopig geen subsidioloog te contracteren. Deze situatie is nog steeds aan de orde.

Dat neemt niet weg dat u in deze Jaarstukken op verschillende plekken terugziet dat we in 2023 geldstromen van derden hebben ingezet voor diverse doeleinden.

In de jaarrekening vindt u onder de vlottende activa en het kopje 'Vooruit ontvangen middelen overheden' een overzicht van middelen die van Rijks- en Europese overheden zijn ontvangen, hierin is een aantal subsidies en de besteding daarvan overzichtelijk opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 06/04/2024 13:58:36 met de export van 06/04/2024 13:52:02