Bijlagen

Opvolging onderzoeken Rekenkamer

Op 1 januari 2023 is de Wet Versterking decentrale rekenkamers in werking getreden. Op grond van art. 185a van deze wet zendt het college de raad jaarlijks een overzicht van de aan het college gedane voorstellen van de Rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Naar aanleiding van bovenstaande wijziging is dit jaar voor het eerst een onderdeel met betrekking tot de Rekenkamer opgenomen in de jaarstukken. Met deze paragraaf geeft het college opvolging aan bovenstaande artikel. We gaan daarbij in op de onderzoeken die vanaf 2023 zijn opgeleverd door de Rekenkamer.

Onderzoek Ondermijning (2023)
Op 23 november 2023 is het Rekenkamerrapport 'Over de (gemeentelijke) aanpak van ondermijning in Neder-Betuwe’ tijdens een beeldvormende avond aan de orde gekomen. Dit onderzoek gaf weer wat de stand van zaken is in Neder-Betuwe ten aanzien van ondermijning, op welke manier de gemeente daarmee aan de slag kan en in welke richting in de toekomst verdere stappen gezet kunnen worden.

In de raadsvergadering van 7 december 2023 heeft de raad besloten om kennis te nemen van de resultaten van het Rekenkameronderzoek, de conclusies uit het onderzoeksrapport over te nemen en samen met het college uitvoering te geven aan de in het onderzoeksrapport geformuleerde aanbevelingen.

Voorstellen/aanbevelingen

Standpunt B&W

Opvolging

1. Maak als gemeenteraad en college in Neder-Betuwe meer werk van de aanpak van ondermijning. Voer daartoe eerst een debat over de aard en schade van de lokale ondermijning.

Het voorstel om een debat te voeren, zien wij als een goed idee. De reeds vastgestelde beleidskaders bieden hier goede aanknopingspunten voor.

Het college staat open voor suggesties voor de inhoud en vorm van het te voeren debat.

2. Voer vervolgens een politiek debat over de minimale capaciteit die beschikbaar dient te komen voor de ondermijningsaanpak bij OOV, voor boa-taken, voor jongerenwerk en voor controles door toezichthouders.

We onderschrijven dat het belangrijk is om een dergelijk debat te voeren. Wanneer we iets willen, moeten namelijk ook de randvoorwaarden gecreëerd worden. Van belang is dat, na het debat en de bijbehorende conclusies, vervolgens wordt doorgepakt.

-

3. Geef politiek-bestuurlijk duidelijk aan welke thema’s of locaties bij de ondermijningsaanpak prioriteit krijgen. Wat betreft bestaande prioriteiten - met name drugsgebruik, drugshandel en (fatsoenlijke) huisvesting van arbeidsmigranten - kunnen extra middelen worden benut om de daad (meer) bij het woord te voegen.

De genoemde thema’s in deze aanbeveling (drugsgebruik, drugshandel en (fatsoenlijke) huisvesting van arbeidsmigranten) zijn niet zodanig als hoofdprioriteiten vastgesteld in ons huidige beleid. Ze maken wel onderdeel uit van waar we ons in de beleidsperiode 2023-2026 op richten:

  • Inzicht krijgen in de mate van georganiseerde criminaliteit binnen onze gemeentegrenzen, met extra aandacht voor signalen van mensenhandel en uitbuiting van onder andere arbeidsmigranten.
  • De samenhang tussen bestuursrechtelijk en strafrechtelijk optreden versterken en meer op elkaar aan laten sluiten.
  • Fraude (adresfraude, zorgfraude, internetfraude, etc.) verminderen.
  • Bewustzijn van inwoners vergroten als het gaat om de risico’s van ondermijnende activiteiten.
  • Drugsproductie, -handel en -gebruik verminderen.

Gedurende de beleidsperiode kan en wordt gestuurd op actuele ontwikkelingen. Op die manier kunnen prioriteiten tussentijds (en informatie gestuurd) worden bijgesteld. Zoals bijvoorbeeld ook vlak voor en tijdens de Coronaperiode het Ariadne-project van de provincie Gelderland (aanpak van criminaliteit en ondermijning op en rondom vakantieparken) is gestart en waar ook in de toekomst gebruik van zal worden gemaakt.

4. Gebruik de versterking van de gemeentelijke ondermijningsaanpak om te investeren in publiek-private samenwerking, waarbij een beroep wordt gedaan op publieke partners (zoals RIEC en politie) om (meer) prestaties te leveren in Neder-Betuwe. Een vijfde wijkagent is daarbij logisch, mede vanwege de bevolkingsgroei, al zou vijf wijkagenten reeds - conform de norm van 1 wijkagent op 5.000 inwoners - passen bij het huidige inwonertal.

Deze aanbeveling, met name het onderdeel politie en de wens om de vijfde wijkagent te realiseren, sluit aan bij de wens van de raad.

Hier wordt ook al geruime tijd voor gelobbyd. Maar de politie kiest, op basis van de huidige toename van incidenten en slachtofferschap op het gebied van digitale veiligheid, voor investering in digitale wijkagenten. Deze inzet wordt ook door de gemeente ondersteund. In tijden van schaarste is dit nu de meest logische invulling, ondanks dat het niet specifiek gericht is op de aanpak van ondermijning.

Deze pagina is gebouwd op 06/04/2024 13:58:36 met de export van 06/04/2024 13:52:02