Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien

Ambities

7.2 De ambtelijke organisatie is robuust en toekomstbestendig

Wat wilden we bereiken?

Wat zouden we daarvoor doen?

Realisatie

Wanneer speelt het?

De ambtelijke organisatie is berekend op haar taken

We brengen de capaciteit en hoeveelheid werk met elkaar in balans.

2023

We versterken de kwaliteit van de organisatie nog verder door te investeren in projectmatig en programmatisch werken, verbinding, wendbaarheid en vitaliteit.

2023

Door te investeren in arbeidsmarktbeleid en strategische personeelsplanning versterken we de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie.

2023

We benutten kansen voor samenwerking in de bedrijfsvoering, als dat de toekomstbestendigheid versterkt.

Continu

De organisatie maakt gebruik van een flexibele schil van medewerkers voor fluctuerende werkzaamheden en/of voor werk dat zeer specifieke expertise vraagt.

Continu

Een veilige digitale dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners wordt ondersteund door een stabiele en robuuste ICT

We zorgen voor moderne, snelle en betrouwbare I&A-voorzieningen, die kunnen meebewegen met veranderende behoeften uit de ambtelijke organisatie en de samenleving.

Continu

We blijven de I&A-voorzieningen optimaliseren, zodat de bestuurlijke processen, organisatieprocessen en de gemeentelijke dienstverlening goed ondersteund worden.

Continu

Met de inrichting en uitvoering van I&A ondersteunen we de ontwikkeling naar meer transparantie, zodat we nieuwe wetten als de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) goed kunnen uitvoeren.

Continu

Informatie van de gemeente en haar inwoners is goed beveiligd; we zorgen ervoor dat persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie veilig worden ontsloten, verwerkt en bewaard.

Continu

De kwetsbaarheid van onze systemen voor inbreuk van buitenaf of binnenuit is minimaal; we zorgen voor een adequate back-up and recovery maar ook een goede bewustwording binnen en buiten de organisatie.

Continu

In 2023 is hiervoor het volgende gedaan

We brengen de capaciteit en hoeveelheid werk met elkaar in balans.
De beschikbaar gestelde extra formatie is vrijwel in zijn geheel in 2023 ingevuld. Hiermee is er een slag gemaakt om de capaciteit beter in balans te brengen met de hoeveelheid werk. Een goede balans tussen capaciteit en hoeveelheid werk blijft aandacht behoeven.

We versterken de kwaliteit van de organisatie nog verder door te investeren in projectmatig en programmatisch werken, verbinding, wendbaarheid en vitaliteit.
In 2023 is er vooruitlopend op de benoeming van de nieuwe algemeen directeur voor gekozen om geen grote wijzigingen toe te passen in de werkwijze van de organisatie. Er zijn wel onderwerpen geïnventariseerd op basis waarvan in 2024 en verder de organisatie tegen het licht wordt gehouden. De werkdruk van medewerkers neemt toe, wat niet altijd ten goede komt aan de vitaliteit en wendbaarheid van de organisatie en daarmee aan het bereiken van onze doelen. Dit komt door de taken die op gemeenten afkomen en lokale ambities in combinatie met de krappe arbeidsmarkt

Door te investeren in arbeidsmarktbeleid en strategische personeelsplanning versterken we de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie.
De doelstellingen op het gebied van arbeidsmarktbeleid zijn behaald, dit betrof het neerzetten van het werkgeversmerk voor onze gemeente, het optimaliseren van het wervings- en selectieproces en het opstarten van een onboardingsprogramma. In 2024 gaan we dit op diverse onderdelen verder doorontwikkelen, investeren we ook verder in het binden en boeien van medewerkers en werken we aan de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie. Het onderwerp strategische personeelsplanning is vanwege prioriteitstelling doorgeschoven naar 2024.

We benutten kansen voor samenwerking in de bedrijfsvoering, als dat de toekomstbestendigheid versterkt.
Ook in 2023 hebben we de mogelijkheden verkend om regionaal de krachten te bundelen. Voorbeelden hiervan zijn het Regionaal Traineeship Rivierenland en de Regionale geschillencommissie.

De organisatie maakt gebruik van een flexibele schil van medewerkers voor fluctuerende werkzaamheden en/of voor werk dat zeer specifieke expertise vraagt.
Voor de fluctuerende werkzaamheden en/of voor werk dat zeer specifieke expertise vraagt, maakte de organisatie in 2023 gebruik van een flexibele schil van medewerkers.

We zorgen voor moderne, snelle en betrouwbare I&A-voorzieningen, die kunnen meebewegen met veranderende behoeften uit de ambtelijke organisatie en de samenleving.
In 2023 hebben we hieraan gewerkt door het mogelijk te maken om meer producten en diensten van de gemeente digitaal aan te bieden. Daarnaast hebben we een aanbesteding uitgevoerd om een belangrijk deel van onze ICT-infrastructuur te moderniseren, robuuster en sneller te maken. De implementatie daarvan is in volle gang en naar verwachting eind Q1 2024 afgerond.

We blijven de I&A-voorzieningen optimaliseren, zodat de bestuurlijke processen, organisatieprocessen en de gemeentelijke dienstverlening goed ondersteund worden.
Naast vernieuwing van voorzieningen kijken we ook naar het gebruik en de behoefte van medewerkers en de inrichting van processen om slimmer gebruik te maken van de I&A-voorzieningen en waar mogelijk meer processtappen te automatiseren en menselijke handelingen te verminderen. Dit is een continu proces.

Met de inrichting en uitvoering van I&A ondersteunen we de ontwikkeling naar meer transparantie, zodat we nieuwe wetten als de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) goed kunnen uitvoeren.
In 2023 zijn we begonnen om tools te implementeren die helpen om uitvoering te geven aan deze wetten. Het zaaksysteem wordt als bronapplicatie ingezet om zaken (dossiers) met bijbehorende documenten te verzamelen. Met behulp van gespecialiseerde software worden de documenten geanonimiseerd die in het kader van de WOO gepubliceerd moeten worden.
We zorgen dat digitaal ingediende aanvragen automatisch in het zaaksysteem worden geregistreerd en een ontvangstbevestiging wordt verstuurd.
Deze zaken worden stapsgewijs ingevoerd en uitgebouwd en is wat dat betreft een meerjarige operatie.

Informatie van de gemeente en haar inwoners is goed beveiligd; we zorgen ervoor dat persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie veilig worden ontsloten, verwerkt en bewaard.
Informatie van de gemeente en haar inwoners wordt beveiligd. Steeds meer gegevens komen in de cloud te staan, zo ook persoonsgegevens. Hiervoor staan we in goed contact met onze leveranciers en zorgen bij aanbestedingen dat zij voldoen aan de gestelde beveiligingseisen die vanuit de overheid worden voorgeschreven.

De kwetsbaarheid van onze systemen voor inbreuk van buitenaf of binnenuit is laag; we zorgen voor een adequate back-up and recovery maar ook een goede bewustwording binnen en buiten de organisatie.
Vervanging en uitbreiding van onze ICT-infrastructuur gebeurt met de modernste apparatuur en bijbehorende besturingssoftware. Daarmee verhogen we ook het beveiligingsniveau en verlagen we onze kwetsbaarheid. Een gedegen uitvoering van back-up and recovery is vanzelfsprekend maar een 100% gegarandeerde beveiliging bestaat niet, daarom wordt de bewustwording van medewerkers via berichtgeving op intranet scherp gehouden. Dit betreft informatie over cybercriminaliteit zoals de gevaren van fishing en berichtjes in het kader van privacy en het gebruik van persoonsgegevens (AVG).

Tot slot
We werken aan een nieuwe informatiebeleidsplan. Het informatiebeleid van Neder-Betuwe richtte zich in 2023 op het mogelijk maken daarvan. We zijn gestart met het ‘op orde brengen van de basis’ zodat we technisch, organisatorisch, procesmatig en financieel klaar zijn om verdergaande digitalisering mogelijk te maken en te werken aan verbetering en uitbreiding van de dienstverlening. Daarbij is er aandacht voor verbinden, zodat vanuit de verschillende beleidsdomeinen mogelijke kansen worden benut voor meer participatie van inwoners en bedrijfsleven.
Bij de eerste bestuursrapportage 2023 hebben we u reeds geïnformeerd dat het opleveren van het informatiebeleidsplan is verschoven. Deze wordt bij de Kadernota 2025 aan uw raad voorgelegd.

Deze pagina is gebouwd op 06/04/2024 13:58:36 met de export van 06/04/2024 13:52:02