Financiële positie, resultaat en bestemming

Resultaatbepaling

Het resultaat over het jaar 2023
De begroting na wijziging sloot met een overschot van € 2.869.000 Het werkelijke resultaat over het jaar 2023 bedroeg € 4.887.000 voordelig. Hieronder volgt een overzicht van het resultaat van Baten en Lasten per programma.

Overzicht van gerealiseerde Baten en Lasten

Begr. 2023 voor wijz.

Begr. 2023 na wijz.

Rekening 2023

Verschil

Bedragen x € 1.000,-

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

BESTUUR EN DIENSTVERLENING

2.960

-351

2.609

3.256

-663

2.593

3.248

-689

2.559

-8

-26

-34

OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID

2.553

-74

2.480

2.807

-74

2.734

2.980

-198

2.782

173

-124

48

FYSIEKE LEEFOMGEVING

18.631

-10.425

8.207

20.748

-11.220

9.528

19.497

-10.216

9.281

-1.251

1.004

-247

ECONOMIE

2.464

-2.128

336

1.928

-1.522

406

858

-341

517

-1.070

1.181

111

WMO, JEUGDZORG EN PARTICIPATIEWET

24.210

-4.713

19.496

28.582

-9.233

19.350

29.431

-9.395

20.037

849

-162

687

ONDERWIJS, SPORT EN WELZIJN

6.075

-1.735

4.340

7.850

-2.681

5.169

7.215

-2.408

4.806

-636

272

-363

ALG.DEKK.MIDD, OVERHEAD, VPB, ONVOORZIEN

11.134

-47.058

-35.924

12.936

-49.700

-36.764

12.868

-51.931

-39.063

-68

-2.231

-2.299

Gerealiseerd resultaat van Baten en Lasten

68.027

-66.484

1.543

78.108

-75.092

3.016

76.097

-75.178

919

-2.012

-86

-2.097

Stortingen (+) en onttrekkingen (-)

3.317

-5.150

-1.833

3.958

-9.844

-5.885

3.966

-9.772

-5.806

8

72

80

Gerealiseerd resultaat

71.344

-71.634

-290

82.067

-84.936

-2.869

80.063

-84.950

-4.887

-2.004

-14

-2.018

Overzicht van de grootste afwijkingen tussen begroting na wijziging en jaarstukken
Hieronder volgt een overzicht van afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de jaarstukken 2023. Het betreft hier afwijkingen groter dan € 50.000. Het kan zijn dat u bedragen ziet onder de € 50.000, maar dat betekent dat in de onderliggende baten en lasten verschillen zijn geconstateerd van boven de € 50.000. Verder zijn er ook splitsingen gemaakt tussen voordelen en nadelen en tussen incidenteel en structureel.

Overzicht van de grootste afwijkingen tussen begroting na wijziging en jaarstukken:

Progr.

Bedrag:

Voordeel

Incidenteel

x € 1.000

Nadeel

Structureel

1

Openbare orde en veiligheid

2

51

Nadeel

Incidenteel

2

Verkeer en vervoer

3

99

Nadeel

Incidenteel

3

Cultureel erfgoed

3

-74

Voordeel

Incidenteel

4

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

3

-118

Voordeel

Incidenteel

5

Riolering

3

71

Nadeel

Incidenteel

6

Milieubeheer

3

-175

Voordeel

Incidenteel

7

Ruimte en leefomgeving

3

356

Nadeel

Incidenteel

8

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

3

-284

Voordeel

Incidenteel

9

Wonen en bouwen

3

-157

Voordeel

Incidenteel

10

Fysieke bedrijveninfrastructuur

4

148

Nadeel

Incidenteel

11

Economische promotie

4

-45

Voordeel

Incidenteel

12

Samenkracht en burgerparticipatie

5

12

Nadeel

Incidenteel

13

Toegang en eerstelijnsvoorziening

5

-55

Voordeel

Incidenteel

14

Inkomensregelingen

5

379

Nadeel

Incidenteel

15

Arbeidsparticipatie

5

-242

Voordeel

Incidenteel

16

Maatwerkvoorziening (Wmo)

5

179

Nadeel

Incidenteel

17

Hulp bij huishouden (Wmo)

5

-92

Voordeel

Incidenteel

18

Jeugdhulp begeleiding

5

99

Nadeel

Incidenteel

19

Jeugdhulp behandeling

5

208

Nadeel

Incidenteel

20

Jeugdhulp zonder verblijf overige

5

-204

Voordeel

Incidenteel

21

Gezinsgericht

5

-62

Voordeel

Incidenteel

22

Jeugdhulp met verblijf overige

5

57

Nadeel

Incidenteel

23

Jeugdbegeleiding GGZ zonder verblijf

5

312

Nadeel

Incidenteel

24

Gesloten plaatsing

5

208

Nadeel

Incidenteel

25

Beschermd wonen (Wmo)

5

-83

Voordeel

Incidenteel

26

Volksgezondheid

5

-97

Voordeel

Incidenteel

27

Onderwijshuisvesting

6

-95

Voordeel

Incidenteel

28

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

6

-192

Voordeel

Incidenteel

29

Sportaccommodaties

6

-56

Voordeel

Incidenteel

30

Algemene uitkering gemeentefonds

AD

-2.010

Voordeel

Incidenteel

31

Overhead

AD

-705

Voordeel

Incidenteel

32

Treasury

AD

173

Nadeel

Incidenteel

33

Belastingen overig

AD

215

Nadeel

Incidenteel

34

Reserve Ruimtelijke investeringen

MR

48

Nadeel

Incidenteel

35

Reserve Verkeer en vervoer

MR

26

Nadeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

1

-34

Voordeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

2

-3

Voordeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

3

35

Nadeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

4

8

Nadeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

5

68

Nadeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

6

-20

Voordeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

AD

28

Nadeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

MR

5

Nadeel

Incidenteel

TOTAAL (+ = tekort - = overschot)

-2.018

Voordeel

Inc/Str

De verklaring van de grootste afwijkingen tussen begroting na wijziging en jaarstukken zoals hierboven in het overzicht opgenomen, worden bij de derde w-vraag (wat heeft het gekost) per programma uitvoerig toegelicht.

Deze pagina is gebouwd op 06/04/2024 13:58:36 met de export van 06/04/2024 13:52:02