6.1 Goed en passend onderwijs voor alle inwoners van Neder-Betuwe |
---|
Wat wilden we bereiken? | Wat zouden we daarvoor doen? | Realisatie | Wanneer speelt het? |
---|---|---|---|
Passende onderwijshuisvesting in de nabijheid van de doelgroep die bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs | Uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan Scholen volgens de daarin opgenomen planning en prioritering. | Continu | |
Waar mogelijk stimuleren wij de verbinding van onderwijs met andere (kind)voorzieningen. | Continu | ||
Dit draagt ook bij aan het halen van ambitie 3.2: Onze openbare ruimte is heel, schoon en veilig en bereikbaar voor iedereen. | |||
Een goede aansluiting tussen het onderwijs en de (lokale) arbeidsmarkt | Waar mogelijk bevorderen wij de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en ondernemers. We stimuleren actieve ontmoeting met het bedrijfsleven bijvoorbeeld in de vorm van stageplaatsen (dit wordt verder uitgewerkt onder ambitie 4.1: We zorgen voor een veerkrachtige economische structuur). | *Zie noot | 2025 |
Waar mogelijk stimuleren wij de samenwerking tussen lokale VO-scholen en mbo, hbo en universiteit. | * Zie noot | 2025 | |
Jeugdigen hebben de mogelijkheid om zich optimaal en breed te ontwikkelen binnen het onderwijs | We faciliteren scholen om invulling te geven aan natuur- en cultuureducatie. | * Zie noot | 2024 |
Wij zetten de rijksmiddelen voor het terugdringen van onderwijsachterstanden zo effectief en efficiënt mogelijk in. | Continu | ||
Inwoners beschikken over voldoende basisvaardigheden om mee te kunnen doen in de samenleving | We versterken de basisvaardigheden van inwoners door laaggeletterdheid bespreekbaar te maken, de drempel naar ondersteuning te verlagen en aanbod te faciliteren. Dit doen we samen met partners. | 2023 |
*Deze doelstelling is nog niet van toepassing in verantwoordingsjaar 2023 en lichten we om die reden niet toe.
In 2023 is hiervoor het volgende gedaan |
---|
We voeren het Integraal Huisvestingsplan Scholen volgens de daarin opgenomen planning en prioritering uit
Ook in 2023 hebben we de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) opgepakt. De volgende projecten zijn verder in ontwikkeling gebracht:
- Uitbreiding Pantarijn (Kesteren): Door de werkgroep is de verdere uitwerking en voorbereiding van de uitbreiding van de locatie in Kesteren, opgepakt. Naar verwachting kan in de loop van 2024 met de feitelijke bouw gestart worden.
- Nieuwbouw Seba (Kesteren): We hebben grote stappen gemaakt in de realisatie van de nieuwbouw. Het ontwerp is vastgesteld, de voorbereidingen voor de aanbesteding zijn afgerond.
- Actualisering uitvoeringsplan IHP: In overleg met de verschillende schoolbesturen hebben we geïnventariseerd welke huisvestingsbehoefte er nu en in de (nabije) toekomst is. Daarnaast is ook de status van de schoolgebouwen beoordeeld. We nemen de uitkomsten hiervan mee in de uiteindelijke actualisatie van het uitvoeringsplan IHP.
- Voor de scholen Het Kompas, Het Palet en De Wegwijzer (Kesteren) is gestart met een eerste analyse van de mogelijke toekomstige huisvesting. Dit omdat we voor met name de Wegwijzer een groei van het aantal leerlingen verwachten. Dit heeft gevolgen voor de huisvesting van de twee scholen op de huidige locatie.
We stimuleren de verbinding van onderwijs met andere (kind)voorzieningen
Vanuit de werkgroep OAB hebben we ervoor gezorgd dat partners de samenwerking hebben opgezocht. Binnen deze werkgroep werkten we samen met het onderwijs (vanuit alle besturen), de kinderopvang, de bibliotheek en jeugdgezondheidszorg.
Tijdens gesprekken met het onderwijs over onderwijshuisvesting spraken we steeds over de mogelijkheid om kinderopvang en andere kindvoorzieningen in hetzelfde gebouw te huisvesten.
Wij zetten rijksmiddelen ten behoeve van het terugdringen van onderwijsachterstanden zo efficiënt en effectief mogelijk in
In 2023 startten we met de uitvoering van het nieuwe Onderwijsachterstandenbeleidsplan.
Vanuit de werkgroep OAB hebben we samen met alle betrokken partners doelen uit de doelenboom van het beleidsplan opgepakt en hier acties aan verbonden.
We behaalden in 2023 binnen onderstaande thema's aan de volgende resultaten:
- Aansluiting jeugdhulp (zorgstructuur 0-4 jaar): er is een plan opgesteld met daarin concrete acties voor het verstevigen van de zorgstructuur voor kinderen van 0 tot 4 jaar.
- Professionele begeleiders: we hebben een bijeenkomst georganiseerd voor alle partners binnen onze gemeente die te maken hebben met onderwijsachterstandenbeleid op het gebied van laaggeletterdheid. Hiermee willen we de kwaliteit en professionaliteit van begeleiders binnen bijvoorbeeld kinderopvang en onderwijs versterken.
- Samen met Fluvium hebben we tijdens de laatste week van de zomervakantie
een zomerweek georganiseerd voor alle kinderen in Neder-Betuwe. De week was bedoeld om kinderen weer te laten wennen aan het schoolritme en een eventuele leerachterstand te verminderen.
We versterken de basisvaardigheden van inwoners door de drempel naar ondersteuning te verlagen en aanbod te faciliteren.
In 2023 gaven we uitvoering aan het regionale plan Aanpak laaggeletterdheid en een lokaal uitvoeringsplan. De aandacht ging hierbij uit naar eenvoudige communicatie, een passend aanbod voor basisvaardigheden en optimale doorverwijzing van laaggeletterden vanuit vindplaatsen. Met behulp van Stichting Lezen en Schrijven hebben we verschillende activiteiten uit kunnen voeren om meer aandacht te krijgen voor het thema en laaggeletterdheid verder terug te dringen. Bijvoorbeeld trainingen eenvoudig communiceren voor medewerkers, een werksessie met taalambassadeurs (ervaringsdeskundigen in laaggeletterdheid) en de afdeling communicatie, een brievenactie voor medewerkers en inwoners om de gemeentelijke communicatie te vereenvoudigen en een bijeenkomst over laaggeletterdheid en leesbevordering voor OAB- en VVE-personeel in de gemeente. Daarnaast vonden de eerste voorbereidingen plaats voor het op te zetten taalhuis (start Q2 2024). Tenslotte is in 2023 een community librarian gestart vanuit bibliotheek Rivierenland om een dorpsgerichte aanpak van laaggeletterdheid op te zetten.