3.4 We zorgen voor samenhang tussen de huidige omgevingskwaliteit en toekomstige functies ter vervulling van maatschappelijke behoeften |
---|
Wat wilden we bereiken? | Wat zouden we daarvoor doen? | Realisatie | Wanneer speelt het? |
---|---|---|---|
Gezonde en kwalitatieve leefomgeving | We wegen de bodemkwaliteit integraal mee (aanvullingsspoor Bodem Omgevingswet). | 2023 e.v. | |
We actualiseren onze Welstandsnota. | 2025 | ||
We hebben zorg voor een schone lucht (onder ander door middel van stookbeleid). | Continu | ||
We werken samen in de regio aan de opgaven uit de Gebiedsagenda. | 2023 e.v. | ||
Omgaan met de schaarse ruimte | We gaan een Programma Buitengebied opstellen. | 2023 | |
De gemeente lobbyt met partners voor een integrale afweging voor de drinkwaterreserveringsgebieden. | 2023 e.v. | ||
Planvorming en regels Omgevingswet op orde | We maken een gemeentedekkend Omgevingsplan in fases. | 2023 e.v. | |
Onze juridische regels zetten we om in ‘toepasbare regels’: gebruiksvriendelijk en leesbaar. | 2022-2029 | ||
De archivering van onze bestemmingsplannen/omgevingsplannen is op orde. | 2023 | ||
Nuchter natuur- en stikstofbeleid | We zetten in op 'meekoppelkansen' ten behoeve van de stikstofreductie. | Continu | |
We nemen deel aan het provinciaal traject voor stikstofreductie vanuit de regio. | Continu | ||
We nemen deel aan het overleg over stikstof met de gemeenten in de Regio Rivierenland. | Continu | ||
Werkende en werkbare digitale systemen | We zorgen dat we aangesloten zijn op het landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). | 2023 | |
We zorgen voor een stabiele en functionele (regionale) keten van systemen. | 2023 | ||
We zorgen voor inzichtelijke regels en een vereenvoudiging van de vergunningenprocedure via het DSO (één-loketgedachte). | 2023-2029 | ||
Ruimtelijke initiatieven helder en duidelijk | We doen ons best om goede dienstverlening te bieden door integrale beoordeling van ruimtelijke initiatieven. | Continu | |
We zorgen voor een goede dienstverlening door het inrichten van een intake- en omgevingstafel. | 2023 | ||
We richten het proces van vergunningverlening en vooroverleg opnieuw in naar de eisen van de Omgevingswet. | 2023 |
In 2023 is hiervoor het volgende gedaan |
---|
We wegen de bodemkwaliteit integraal mee
In 2023 zijn de concept bodem- en maatwerkregels opgesteld om deze te kunnen inpassen in het omgevingsplan. De integrale weging van de bodemkwaliteit is een continu proces. Daarom wordt deze ambitie in volgende P&C documenten opgenomen als 'continu'.
We gaan onze welstandsnota actualiseren
In 2023 is budget gevraagd en beschikbaar gesteld om de welstandsnota te actualiseren.
We hebben zorg voor een schone lucht
De normen voor luchtkwaliteit worden steeds strenger. Vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet konden ontheffingen verleend worden voor het stoken van resthout van fruittelers, boomkwekers en hout afkomstig van landschappelijk onderhoud. In 2023 werd duidelijk dat dit ging veranderen. Nu is een omgevingsvergunning (voor een milieu-belastende activiteit) voor dergelijke activiteiten nodig. De consequenties van deze wijziging zijn nog niet volledig duidelijk.
We werken samen in de regio aan de opgaven uit de Gebiedsagenda
In 2023 stelde de gemeenteraad het regio-arrangement Fruitdelta Rivierenland vast. In het regio-arrangement worden opgaven benoemd die in gebiedsprogramma's uitgewerkt worden. Ook uit het nog op te stellen programma Vitaal Landelijk Gebied Gelderland komt een uitvoeringsprogramma. In 2023 zetten we de eerste stappen gezet om te verkennen hoe de Gebiedsagenda en het bijhorende proces gebruikt kunnen worden bij het opstellen van de gebiedsprogramma's.
We gaan een Programma Buitengebied opstellen
In 2023 rondden we de eerste fase af met als eindresultaat een uitgangspuntennotitie. Dit duurde langer dan verwacht. De uitgangspuntennotitie benoemt vraagstukken waarover een keuze gemaakt moet worden. In het najaar vonden er diverse informatieavonden plaats over deze vraagstukken. We spraken onder andere met de inwoners, de agrarische sector en de gemeenteraad. Het resultaat is een keuzenotitie die in 2024 wordt opgeleverd. Daarmee wordt fase 2 afgerond. Het participatieproces is breder opgepakt dan in de planning was voorzien. Hierdoor schuift de planning op.
We lobbyen met partners voor een integrale afweging voor de drinkwaterreserveringsgebieden
We namen deel aan de ambtelijke begeleidingsgroepen van zowel Provincie Gelderland als Vitens. De gemeentelijke belangen worden hier ingebracht. Dit is een meerjarig traject.
We maken een gemeentedekkend Omgevingsplan in fases
In 2023 stelden we de Nota van Uitgangspunten omgevingsplan Kernen op. Deze is vastgesteld door de gemeenteraad. Daarnaast startten we met het opstellen van een omgevingsplan Kernen. In 2024 wordt met de aanbesteding van het omgevingsplan Buitengebied gestart. De transitietermijn om een gemeentedekkend Omgevingsplan in fases te maken is verlengd van 1 januari 2029 naar 1 januari 2032. We hebben dus 3 jaar langer de tijd om een omgevingsplan in fases op te stellen.
Onze juridische regels zetten we om in toepasbare regels
Voor nieuwe juridische regels in het omgevingsplan worden waar nodig toepasbare regels opgesteld. Daarmee loopt de ontwikkeling van de toepasbare regels gelijk mee met de ontwikkeling van het omgevingsplan. Het beheer van de bestaande toepasbare regels ligt sinds 2023 bij de ODR. Als zij vanuit de dienstverlening zien dat een toepasbare regel te moeilijk is of een onjuistheid bevat, dan wordt dat in onderling overleg opgelost.
De archivering van onze bestemmingsplannen/omgevingsplannen is op orde
In 2023 is de bestemmingsplandata digitaal op orde gebracht. De (voor)ontwerpen van vastgestelde plannen zijn verwijderd. Ook zijn de statussen van alle geldende plannen gecheckt en aangepast naar de juiste status. Dit was nodig om de toonbaarheid/leesbaarheid van het tijdelijke omgevingsplan (alle bestemmingsplannen bij elkaar) in het omgevingsloket te vergroten. Met de invoering van de Omgevingswet kan de bestemmingsplandata niet meer worden aangepast, alleen met een wijziging van het omgevingsplan. Deze ambitie is afgerond in 2023 en komt daarom niet meer terug in nieuwe P&C documenten.
We zetten in op meekoppelkansen ten behoeve van stikstofreductie
Bij de beoordeling van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen bekijken we in hoeverre we een bijdrage kunnen leveren aan maatschappelijke ambities en opgaven. Eén van de maatschappelijke ambities is stikstofreductie.
We nemen deel aan het provinciaal traject voor stikstofreductie vanuit de regio
In 2023 begon de provincie Gelderland met het opstellen van het programma Vitaal Landelijk Gebied Gelderland (VLGG). Dit programma is een uitwerking van het Nationaal Programma Landelijk Gebied. Eén van de onderwerpen in beide programma's is natuur. Indirect staat daardoor ook stikstofreductie in het programma. Daarom is besloten om het proces Gelderse Maatregelen Stikstof (GMS) onderdeel te laten zijn van de VLGG. Zowel bestuurlijk als ambtelijk zijn we betrokken bij het opstellen van de VLGG.
We nemen deel aan het overleg over stikstof met gemeenten in de Regio Rivierenland
Het onderwerp stikstof is geen separaat onderwerp meer op de agenda van het regionale portefeuillehoudersoverleg Ruimte. Zie de toelichting bij: 'We nemen deel aan het provinciaal traject voor stikstofreductie vanuit de regio'. De VLGG is wel een van de onderwerpen die hier besproken wordt en daarmee indirect ook stikstof.
We zorgen dat we aangesloten zijn op het landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet
De vergunningensoftware, de software voor toepasbare regels en de samenwerkingsfunctionaliteit, zijn aangesloten op het DSO en werkend. De software voor omgevingsdocumenten (omgevingsplansoftware) is aangesloten maar de koppeling was in 2023 nog niet werkend. Deze koppeling wordt 1e kwartaal 2024 gerealiseerd.
Verder is deze omgevingsplansoftware nog volop in ontwikkeling. Hierdoor zijn er beperkingen aan het maken en digitaal beschikbaar stellen van omgevingsplannen. Dit ligt buiten de macht van de gemeente. Om te voorkomen dat ruimtelijke initiatieven vertraging oplopen, maken we gebruik van een Tijdelijke Alternatieve Maatregel Informatiemodel Ruimtelijke Ordening (TAM-IMRO). Met de bestemmingsplansoftware maken we een TAM-IMRO omgevingsplan. Deze stellen we digitaal beschikbaar in het DSO.
We zorgen voor een stabiele en functionele (regionale) keten van systemen
Voor zover het binnen de invloedsfeer van de gemeente ligt, zijn de systemen aangesloten aan het DSO. In 2023 zijn een aantal regionale ketentesten uitgevoerd. Er was (ook landelijk) onvoldoende tijd om alle functionaliteiten en processen te testen. Daardoor zijn er in 2024 een aantal maatwerkafspraken ingesteld, waardoor de landelijke beheerorganisatie (IPLO) zo goed mogelijk grip zal houden op de werking van het DSO.
We zorgen voor inzichtelijke regels via het DSO
In 2023 zijn de bruidsschat regels door het Rijk opgeleverd. Net als de toepasbare regels die daarbij horen. Voor de regels die gelden voor de gemeente zijn een aantal begrijpelijke vergunningchecks opgeleverd en gepubliceerd in het DSO. Deze regels worden de komende jaren verder uitgebreid en verfijnd.
We bieden een integrale beoordeling van ruimtelijke initiatieven
Het nieuwe instrumentarium van de Omgevingswet vormde de aanleiding om onze werkwijze bij nieuwe ruimtelijke initiatieven (mandjesstructuur) te evalueren. Voor mandje 2 en mandje 3 initiatieven beschreven we de werkprocessen opnieuw. Nieuwe ruimtelijke initiatieven worden ‘aan de voorkant’ onveranderd integraal beoordeeld op wenselijkheid. Daarbij gaat het het er in essentie nog steeds om dat we ons inspannen om wenselijke initiatieven kansrijk te maken en de eindstreep te laten halen.
We zorgen voor goede dienstverlening door intake- en omgevingstafels
De Omgevingswet introduceerde termen als intaketafel en omgevingstafel. De intaketafel (opvolger van de regiekamer) gaat vooral over het integrale oordeel over de wenselijkheid van ‘mandje 3’ initiatieven. In april 2023 startten we met de proeftuin intaketafel. De inrichting en werkwijze van de intaketafel vraagt om een andere rolinvulling. Rollen en spelers zijn in het kader van de proeftuin opnieuw ingevuld. Zo maakt participatie integraal onderdeel uit van de proeftuin intaketafel. We maakten afspraken met de ketenpartners over hun betrokkenheid bij het begeleiden van initiatieven naar de eindstreep. In november 2023 evalueerden we de nieuwe werkwijze voor het eerst. De aanbevelingen nemen we mee naar de definitieve implementatie van de werkwijze in 2024.
We richten het proces van vergunningverlening en vooroverleg opnieuw in naar de eisen uit de Omgevingswet
We hebben in regionaal verband (met de ODR) ketentesten gedaan. Dit deden we met zowel enkelvoudige als meervoudige aanvragen. Ook maakten we concrete afspraken over de wijze van (digitaal) samenwerken onder de Omgevingswet. Verder verkenden we welke applicatie de interne workflow kan ondersteunen. Dit zodat we vanaf 1 januari 2024 met het nieuwe Omgevingswet instrumentarium aan de slag kunnen.