3.2 In onze openbare ruimte is het heel schoon, veilig en bereikbaar voor iedereen |
---|
Wat wilden we bereiken? | Wat zouden we daarvoor doen? | Realisatie | Wanneer speelt het? |
---|---|---|---|
Veilig en goed onderhouden wegennet | We gaan door met de uitvoering van het Neder-Betuws verkeers- en vervoersplan. | Continu | |
We starten met de projectvoorbereiding, contractvorming en daaropvolgend de gefaseerde uitvoering van de Randweg Opheusden. Daarmee zorgen we ook voor een betere ontsluiting van de wijk Herenland. | 2023-2026 | ||
We zetten ons in voor vernieuwing/verbreding van de Rijnbrug (en gelijktijdig betere door- en snelfietsroutes). | 2023 e.v. | ||
We doen onderzoek naar een betere ontsluiting van Ochten-Oost en -Noord. | 2023 e.v. | ||
We onderzoeken een goede verbinding voor langzaam verkeer tussen Casterhoven en andere delen van het dorp Kesteren. | * zie noot | 2024 | |
Goede bereikbaarheid openbaar vervoer | We lobbyen voor korte reistijden naar de centrumgemeenten. | 2023 e.v. | |
We zetten ons in voor het behoud van goede en duurzame veerverbindingen. | 2023 e.v. | ||
We ronden de herinrichting van de omgeving van station Opheusden af. | 2023 | ||
Effectieve en efficiënte inrichting en beheer openbare ruimte | We voeren het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) uit. | Continu | |
Bij nieuwbouwlocaties houden we voldoende rekening met aaneengesloten speelplekken. | Continu | ||
We starten een communicatiecampagne om zwerfafval tegen te gaan. | 2023 e.v. | ||
We doen onderzoek naar het, op een respectvolle manier, behouden van voldoende ruimte op onze gemeentelijke begraafplaatsen. | Continu | ||
We doen onderzoek naar het verbeteren van de kwaliteit van het openbaar groen tegen lagere beheerkosten | Continu | ||
We geven uitvoering aan de eerste fase van het baggerplan voor de B- en C-watergangen. | 2023-2026 | ||
Sober en doelmatig beheer gemeentelijke gebouwen | We voeren het Beheerplan duurzaam meerjarig onderhoud gemeentelijke gebouwen uit en lossen dagelijkse klachten en calamiteiten op om het gebruik van onze gebouwen te garanderen (deze activiteiten zijn verder uitgewerkt in Programma 6). Daarnaast geven we invulling aan aanvullende opdrachten. | 2022-2025 |
* Deze doelstelling is nog niet van toepassing in verantwoordingsjaar 2023 en wordt om die reden niet toegelicht
In 2023 is hiervoor het volgende gedaan |
---|
We gaan door met de uitvoering van het verkeers- en vervoersplan
Eén van de belangrijkste projecten waar we 2023 aan werkten, is de voorbereiding van de verbreding van de brug over de Linge bij de Meersteeg. Dit is nodig om te zorgen dat fietsers veilig over de brug kunnen fietsen. Het is een gezamenlijk project met de gemeente Buren. Hiervoor is subsidie aangevraagd bij de provincie Gelderland.
Ook startten we het proces voor de verbreding/verbetering van de spoorwegovergang in de Hoofdstraat in Kesteren. Dit is een langdurig proces waarin ProRail als spoorbeheerder een belangrijke rol speelt. De maatregelen in de Fruitstraat en Cuneraweg zijn uitgesteld in verband met de integrale planning. Er wordt geprobeer zoveel mogelijk werkzaamheden met elkaar te combineren in het kader van kostenefficiëntie.
We starten met de voorbereiding voor de Randweg Opheusden
De planvoorbereiding startte in 2023 en de doorontwikkeling naar het Definitief Ontwerp loopt in 2024 en 2025.
We zetten ons in voor vernieuwing/verbreding van de Rijnbrug
De provincies Gelderland en Utrecht werkten achter de schermen aan de stikstofopgave die een gevolg is van de verbreding. Eind 2023 kwam de stuurgroep Rijnbrug (gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat) na lange tijd weer bij elkaar. In deze stuurgroep houden wij onder meer de vinger aan de pols m.b.t. de voortgang van de verbreding. De beide gedeputeerden hebben de ambitie uitgesproken om uiterlijk 2027 te starten met de realisatie van de verbreding.
We onderzoeken een betere ontsluiting van Ochten-Oost en -Noord
In 2023 is er een concept-gebiedsvisie opgesteld voor de oostkant van Ochten. Daarin zijn toekomstige ontwikkelingen opgenomen, met onder andere een rondweg om Ochten. Er is onderzocht wat het effect van een rondweg op de verkeersintensiteit op wegen in Ochten is. Ook keken we naar verschillende aansluitmogelijkheden van de rondweg op de bestaande infrastructuur. Op dit moment wordt gewerkt aan een kostenraming. De concept-gebiedsvisie wordt voorgelegd aan de inwoners van Ochten.
We lobbyen voor kortere reistijden naar de centrumgemeenten
We werken hiervoor samen in de Regio Rivierenland. In 2023 is het mobiliteitsplan Regio Rivierenland 2023-2026 vastgesteld. Hierin werken we samen aan een bereikbare regio met mobiliteit die veilig en schoon is en met oog voor goede leefbaarheid.
We zetten ons in voor het behoud van goede en duurzame veerverbindingen
We waren nauw betrokken bij het initiatief vanuit VNG Gelderland om te komen met voorstellen voor het in stand houden van de Gelderse veren. Dit in verband met het wegvallen van het Verenfonds. Iedere partij heeft haar eigen rol en verantwoordelijkheid inzake de veren in Gelderland. Er staat een rolverdeling in het rapport 'Perspectief voor de veren’ van VNG Gelderland.
In eerste instantie zijn de exploitanten en de brancheorganisatie voor de veren aan zet. Daarna is er een rol weggelegd voor de gemeenten en de provincie. De provincie stelde in 2023 (eenmalig) extra geld beschikbaar voor financiële ondersteuning. Ook werkte de provincie in 2023 verder aan het opzetten van een nieuwe provinciale rol met betrekking tot de veren.
We ronden de herinrichting van de omgeving station Opheusden af
De herinrichting van de stationsomgeving in Opheusden rondden we in 2023 nagenoeg af. De laatste werkzaamheden konden in 2023 nog niet afgerond worden. Dit omdat ProRail de benodigde vergunningen nog niet verstrekte aan ons. Het vergunningentraject verloopt moeizaam, onder meer door personele mutaties bij ProRail.
We voeren het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte uit
Het IBOR-plan is vastgesteld beleid en dit beleid loopt tot en met 2031. Het IBOR-plan bestaat onder andere uit het Meerjaren Onderhoudsprogramma (MJOP) en het Meerjaren Investeringsprogramma (MJIP). Het MJOP maakt onderdeel uit van de begroting. In 2024 stellen we het projectenboek 2026-2023 op. Deze wordt in 2024 samen met het MJIP voorgelegd aan de gemeenteraad.
In 2023 is de assetsheet Verkeersvoorzieningen toegevoegd. Ook zijn onder andere de integrale projecten Vogelbuurt 1 Opheusden, Bomenbuurt Ochten en Oranjebuurt Dodewaard technisch en financieel volledig afgerond. Verder startten we met het visualiseren en professionaliseren van de IBOR-fabriek (werkwijze IBOR-plan) gemeente Neder-Betuwe.
Bij nieuwbouwlocaties houden we voldoende rekening met aaneengesloten speelplekken
In 2023 waren er twee grote projecten waarbij expliciet is gezorgd voor voldoende en kwalitatief bruikbare speelplekken: Pottemse Veld en Hoge Wei, beide in Kesteren. Beide projecten lopen door in 2024. Door het opstellen van het nieuwe speelruimteplan in 2023 (raadsbesluit maart 2024) is er een afgestemd kader voor speelruimte bij nieuwe ontwikkelingen.
We starten een communicatiecampagne om zwerfafval tegen te gaan
In 2023 zetten we een communicatiecampagne op om zwerfafval tegen te gaan. Periodiek wordt er een nieuwsbrief verstuurd. Diverse vrijwilligers meldden zich aan om zwerfafval te rapen.
We onderzoeken mogelijkheden om op een respectvolle manier ruimte te houden op gemeentelijke begraafplaatsen
We monitoren waar we tot 2026 meer capaciteit nodig hebben. Daar waar nodig zoeken we naar locaties waar we ruimte kunnen creëren zonder graven te hoeven ruimen.
We onderzoeken het verbeteren van de kwaliteit van het openbaar groen tegen lagere kosten
In 2023 startte een onderzoek naar de oorzaak van de tegenvallende resultaten uit de schouw van het groenonderhoud. De resultaten worden in 2024 aan het college en de raad voorgelegd.
We voeren de eerste fase van het baggerplan voor B- en C- watergangen uit
We hebben in 2023 de baggerwerkzaamheden voorbereid en aanbesteed. Aansluitend verstrekten we de opdracht. De aannemer is in 2023 gestart met zijn voorbereidingen om het werk uit te kunnen voeren. De oplevering vindt plaats in 2024.
We voeren het beheerplan duurzaam meerjarig onderhoud gemeentelijke gebouwen uit
We voerden onze ambities uit het MJOP in 2023 grotendeels uit. Daarbij kunt u denken aan binnen- en buitenschilderwerk, renovatie/vervanging meubilair gemeentehuis en valveiligheidsvoorzieningen. Ook maakten we vervolgstappen op het gebied van NEN 3140 (beheer elektrotechnische installaties), deden we groot onderhoud aan de kerktoren van IJzendoorn en renoveerden we sportvloeren.
Verder voerden we aanvullende opdrachten uit die geen basis kennen uit het MJOP. We doen onderzoek naar de verduurzaming van gemeentelijke gebouwen. Ook beheren en onderhouden we de noodopvanglocatie in IJzendoorn en het oude schoolgebouw aan de Tollenhof om het tekort aan onderwijsruimtes weg te nemen. We namen een digitaal meldportaal in gebruik voor verbeterde klachtenbehandeling van huurders en gebruikers van gemeentelijke gebouwen. De Europese aanbesteding voor de schoonmaak van de gemeentelijke gebouwen rondden we succesvol af.