Programma 1 Bestuur en dienstverlening

Ambities

1.2 De gemeente is toekomstbestendig, zelfstandig en daadkrachtig

Wat wilden we bereiken?

Wat zouden we daarvoor doen?

Realisatie

Wanneer speelt het?

We zetten ons in voor een goede samenwerking met buurgemeenten, gemeenten in de regio en verbonden partijen

We blijven actief bij het ontwikkelen en benutten van kansen in de regio.

Continu

Waar nodig overleggen we met buurgemeenten en regionale organisaties om beleidsmaatregelen onderling af te stemmen, gezamenlijke standpunten in te kunnen nemen en/of belangenbehartiging van de regio mogelijk te maken.

Continu

We beleggen taken bij gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden wanneer dit de dienstverlening ten goede komt, de kwetsbaarheid van onze organisatie vermindert en/of de kwaliteit en efficiëntie van de uitvoering vergroot.

Continu

We dragen bij aan de opgaven en doelstellingen uit de Regio Deal FruitDelta Rivierenland.

2020-2023
(afgerond)

We voeren beleid, wetgeving en regelingen verantwoord uit

We bekijken periodiek of de bestaande procedures nog bijdragen aan een goede, rechtvaardige, efficiënte en rechtmatige uitvoering.

Continu

Nieuwe wet- en regelgeving voeren we in op een manier die past bij de omvang, samenstelling en de aard van de samenleving van Neder-Betuwe.

Continu

We nemen in crisissituaties onze verantwoordelijkheid

Als het Rijk een beroep op ons doet in tijden van crises (bijvoorbeeld rond stikstof, energie of vluchtelingen) zijn we bereid onze bijdrage te leveren.

Continu

De gemeente ondersteunt mensen in nood en stimuleert en faciliteert waar nodig particuliere initiatieven om vluchtelingen op te vangen.

Continu

In 2023 is hiervoor het volgende gedaan

We blijven actief bij het ontwikkelen en benutten van kansen in de regio
Op verschillende terreinen werkten we ook in 2023 actief samen in en met de Regio. De specifieke ontwikkelingen per gemeenschappelijke regeling zijn verantwoord (of is bedoeld:  verwoord) daar waar in dit jaarverslag geschreven is over de diverse verbonden partijen.

Waar nodig overleggen we met buurgemeenten en andere organisaties voor een goede belangenbehartiging
Dit zijn we blijven doen, net als in voorgaande jaren. In de regio is in 2023 extra aandacht geweest voor belangenbehartiging richting andere overheden. Daardoor is ook de samenwerking opgezocht met andere regio’s met vergelijkbare belangen.  

We beleggen taken bij gemeenschappelijke regelingen als dat de dienstverlening ten goede komt
De gemeenschappelijke regelingen hebben de taken uitgevoerd die wij daar hebben belegd.

We dragen bij aan de opgaven uit de Regio Deal FruitDelta Rivierenland
De Regio Deal FruitDelta is in 2023 volledig afgerond. Hierover vindt aparte verantwoording plaats vanuit Regio Rivierenland. Deze ambitie verdwijnt volgend jaar uit de P&C-cyclus.

We bekijken periodiek of de bestaande procedures nog bijdragen aan een goede, rechtvaardige, efficiënte en rechtmatige uitvoering
In 2023 werkten we hier opnieuw aan. Meer hierover leest u in de paragraaf Bedrijfsvoering.

Nieuwe wet- en regelgeving voeren we in op een manier die past bij de omvang, samenstelling en de aard van de samenleving van Neder-Betuwe
De inwerkingtreding van de Omgevingswet werd in 2023 opnieuw uitgesteld. De nieuwe invoeringsdatum werd 1 januari 2024. De nieuwe Omgevingswet vervangt een groot aantal landelijke wetten en regelingen, maar brengt ook weer nieuwe regels met zich mee, zoals vier nieuwe Algemene Maatregelen van Bestuur. We hebben daarom (grondslagen en verwijzingen in) onze eigen regelgeving geactualiseerd, zodat die ook onder de Omgevingswet geldig blijft. (slaat op regelgeving = enkelvoud) De geactualiseerde regelgeving is begin 2023 aan uw raad voorgelegd. Meer over de Omgevingswet vindt u in begrotingsprogramma 3 - Fysieke leefomgeving.

Als het Rijk een beroep op ons doet in tijden van crisis zijn we bereid onze bijdrage te leveren
In 2023 zijn er verzoeken uit het Rijk geweest om (crisis)noodopvanglocaties te realiseren voor asielzoekers en Oekraïense ontheemden. Onderzocht is of we gehoor konden geven aan deze verzoeken. De reguliere opvang voor Oekraïense ontheemden is gerealiseerd. Verdere mogelijkheden waren niet voorhanden.

We steunen mensen in nood en ondersteunen particuliere initiatieven om vluchtelingen op te vangen
In 2023 heeft onze gemeente Oekraïense vluchtelingen opgevangen. We zijn van drie naar twee gemeentelijke opvanglocaties gegaan, doordat één van de twee weeshuizen is verhuisd naar de gemeente Stede Broec. De twee overige gemeentelijke opvanglocaties zijn de voormalige Isandraschool in IJzendoorn (voor families) en het voormalige politiebureau in Kesteren (voor het andere weeshuis). Tevens verbleven ongeveer 80 Oekraïense ontheemden bij particulieren. Door het dalende aantal plekken in de gemeentelijke opvanglocaties is de rijksbijdrage afgenomen. Hier staat tegenover dat de kosten ook gedaald zijn. De rijksvergoeding bleek (ruim) voldoende om onze kosten te dekken.
Het was de bedoeling dat het weeshuis eind 2023 zou verhuizen naar een nieuwe locatie binnen onze gemeente. Helaas heeft het vergunningtraject vertraging opgelopen en is de verhuizing uitgesteld naar 2024.
In 2023 werden voorbereidingen getroffen voor het uitbreiden van het aantal opvangplekken in de opvanglocatie in IJzendoorn en het realiseren van een nieuwe opvanglocatie in Echteld. De vergunningprocedures zijn in 2023 opgestart. Realisatie zal plaatsvinden in 2024. Hierdoor worden ook particulieren ontlast die soms al sinds het uitbreken van de oorlog ontheemden huisvesting bieden. Deze ontheemden kunnen indien gewenst gebruik maken van de nieuwe opvangplekken.
De opvang van Oekraïense ontheemden behelst niet alleen de huisvesting. Meer zaken vragen aandacht. Denk daarbij aan nieuwkomersonderwijs, leerlingenvervoer, peuterspeelzaal, jeugdzorg en andere psychosociale zorg, arbeidsomstandigheden en taallessen voor volwassenen.

Deze pagina is gebouwd op 06/04/2024 13:58:36 met de export van 06/04/2024 13:52:02