Lasten per programma/taakveld | Begroot 2023 (P+W) | Werkelijk 2023 | Verschil | Beoordeling | ||
Geaccepteerd | Formeel onrechtmatig | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
0-1 | Bestuur | 2.164 | 2.128 | -36 | ||
0-2 | Burgerzaken | 1.092 | 1.120 | 28 | ||
PGR1 | Bestuur en dienstverlening | 3.256 | 3.248 | -8 | x | |
1-1 | Crisisbeheersing en brandweer | 1.927 | 1.924 | -3 | ||
1-2 | Openbare orde en veiligheid | 881 | 1.056 | 176 | x | |
PGR2 | Openbare orde en veiligheid | 2.807 | 2.980 | 173 | x | |
0-3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 528 | 538 | 10 | ||
2-1 | Verkeer en vervoer | 3.299 | 3.462 | 163 | ||
2-2 | Parkeren | 35 | 35 | |||
2-5 | Openbaar vervoer | 119 | 110 | -8 | ||
5-5 | Cultureel erfgoed | 383 | 287 | -96 | x | |
5-7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 2.573 | 2.438 | -135 | x | |
7-2 | Riolering | 1.776 | 1.904 | 128 | ||
7-3 | Afval | 3.040 | 2.969 | -71 | ||
7-4 | Milieubeheer | 3.361 | 2.817 | -545 | x | |
7-5 | Begraafplaatsen en crematoria | 333 | 370 | 37 | ||
8-1 | Ruimte en leefomgeving | 2.835 | 2.658 | -176 | ||
8-2 | Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine | 1.628 | 960 | -668 | x | |
8-3 | Wonen en bouwen | 835 | 946 | 111 | ||
2-3 | Recreatieve havens | 3 | 3 | |||
PGR3 | Fysieke leefomgeving | 20.748 | 19.497 | -1.251 | x | |
3-1 | Economische ontwikkeling | 166 | 168 | 2 | ||
3-2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 1.570 | 533 | -1.036 | x | |
3-3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 41 | 50 | 9 | ||
3-4 | Economische promotie | 152 | 107 | -45 | ||
PGR4 | Economie | 1.928 | 858 | -1.070 | x | |
6-1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 3.813 | 3.745 | -68 | ||
6-2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.449 | 1.305 | -144 | ||
6-3 | Inkomensregelingen | 6.237 | 6.958 | 721 | x | |
6-4 | WSW en beschut werk | 1.300 | 1.324 | 24 | ||
6-5 | Arbeidsparticipatie | 876 | 516 | -360 | ||
6-6 | Maatwerkvoorziening (WMO) | 1.218 | 1.414 | 196 | x | |
7-1 | Volksgezondheid | 1.446 | 1.367 | -80 | ||
6-71A | Hulp bij huishouden (WMO) | 1.869 | 1.777 | -92 | ||
6-71B | Begeleiding (WMO) | 1.534 | 1.579 | 44 | ||
6-71C | Dagbesteding (WMO) | 365 | 345 | -20 | ||
6-72A | Jeugdhulp begeleiding | 1.759 | 1.858 | 99 | x | |
6-72B | Jeugdhulp behandeling | 685 | 893 | 208 | x | |
6-72C | Jeugdhulp dagbesteding | 785 | 745 | -41 | ||
6-72D | Jeugdhulp zonder verblijf overig | 207 | 3 | -204 | ||
6-73A | Pleegzorg | 496 | 541 | 45 | ||
6-73B | Gezinsgericht | 349 | 287 | -62 | ||
6-73C | Jeugdhulp met verblijf overig | 681 | 739 | 57 | ||
6-74A | Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblyf | 1.721 | 2.033 | 312 | x | |
6-74B | Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 500 | 549 | 49 | x | |
6-74C | Gesloten plaatsing | 5 | 213 | 208 | x | |
6-81A | Beschermd Wonen (WMO) | 357 | 348 | -9 | ||
6-82A | Jeugdbescherming | 911 | 884 | -28 | ||
6-82B | Jeugdreclassering | 19 | 11 | -7 | ||
PGR5 | WMO, Jeugdzorg en Participatie | 28.582 | 29.432 | 849 | x | |
4-1 | Openbaar basisonderwijs | 333 | 333 | |||
4-2 | Onderwijshuisvesting | 1.605 | 1.544 | -62 | ||
4-3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 3.098 | 2.448 | -650 | x | |
5-1 | Sportbeleid en activering | 374 | 415 | 41 | ||
5-2 | Sportaccommodaties | 1.571 | 1.638 | 66 | ||
5-3 | Cult.presentatie, -productie en -partic. | 382 | 361 | -21 | ||
5-6 | Media | 487 | 476 | -11 | ||
PGR6 | Onderwijs, Sport en Welzijn | 7.850 | 7.215 | -636 | x | |
0-4 | Overhead | 10.877 | 10.273 | -604 | x | |
0-5 | Treasury | -126 | 174 | 300 | ||
0-61 | OZB woningen | 295 | 323 | 28 | ||
0-62 | OZB niet-woningen | 58 | 58 | |||
0-64 | Belastingen overig | 1.832 | 2.040 | 208 | ||
PGR7 | Overhead, VPB onvoorzien | 12.936 | 12.868 | -68 | x | |
Resultaat van baten (+) en lasten (-) | 2.869 | -2.869 | ||||
SOPG2023 | Resultaat baten en lasten | 2.869 | -2.869 | |||
Totaal programma's | 80.978 | 76.098 | -4.880 |
Baten per programma/taakveld | Begroot 2023 (P+W) | Werkelijk 2023 | Verschil | Beoordeling | ||
Geaccepteerd | Formeel onrechtamtig | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
0-1 | Bestuur | -177 | -168 | 9 | ||
0-2 | Burgerzaken | -486 | -522 | -35 | ||
PGR1 | Bestuur en dienstverlening | -663 | -689 | -26 | x | |
1-2 | Openbare orde en veiligheid | -74 | -198 | -124 | x | |
PGR2 | Openbare orde en veiligheid | -74 | -198 | -124 | x | |
0-3 | Beheer overige gebouwen en gronden | -59 | -59 | |||
2-1 | Verkeer en vervoer | -104 | -169 | -64 | ||
2-5 | Openbaar vervoer | -68 | -78 | -10 | ||
5-5 | Cultureel erfgoed | -121 | -99 | 23 | ||
5-7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -211 | -193 | 18 | ||
7-2 | Riolering | -2.376 | -2.433 | -57 | ||
7-3 | Afval | -3.280 | -3.207 | 73 | ||
7-4 | Milieubeheer | -550 | -181 | 369 | x | |
7-5 | Begraafplaatsen en crematoria | -298 | -294 | 4 | ||
8-1 | Ruimte en leefomgeving | -1.777 | -1.244 | 533 | x | |
8-2 | Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine | -1.313 | -930 | 384 | x | |
8-3 | Wonen en bouwen | -1.062 | -1.330 | -268 | ||
PGR3 | Fysieke leefomgeving | -11.220 | -10.216 | 1.004 | x | |
3-2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -1.513 | -329 | 1.184 | x | |
3-3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -9 | -12 | -3 | ||
PGR4 | Economie | -1.522 | -341 | 1.181 | x | |
6-1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -4.265 | -4.185 | 80 | ||
6-2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -151 | -62 | 89 | ||
6-3 | Inkomensregelingen | -4.255 | -4.598 | -343 | x | |
6-5 | Arbeidsparticipatie | -259 | -140 | 119 | ||
6-6 | Maatwerkvoorziening (WMO) | -89 | -106 | -17 | ||
7-1 | Volksgezondheid | -213 | -230 | -17 | ||
6-81A | Beschermd Wonen (WMO) | -74 | -74 | |||
PGR5 | WMO, Jeugdzorg en Participatie | -9.233 | -9.395 | -162 | x | |
4-2 | Onderwijshuisvesting | -211 | -244 | -34 | ||
4-3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -1.448 | -990 | 458 | x | |
5-1 | Sportbeleid en activering | -160 | -210 | -50 | ||
5-2 | Sportaccommodaties | -661 | -783 | -122 | ||
5-3 | Cult.presentatie, -productie en -partic. | -167 | -157 | 10 | ||
5-6 | Media | -34 | -25 | 9 | ||
PGR6 | Onderwijs, Sport en Welzijn | -2.681 | -2.408 | 272 | x | |
0-4 | Overhead | -239 | -340 | -101 | X | |
0-5 | Treasury | -156 | -282 | -127 | X | |
0-61 | OZB woningen | -4.000 | -3.999 | 2 | ||
0-62 | OZB niet-woningen | -1.874 | -1.876 | -2 | ||
0-64 | Belastingen overig | -289 | -282 | 7 | ||
0-7 | Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | -43.143 | -45.153 | -2.010 | x | |
PGR7 | Overhead, VPB onvoorzien | -49.700 | -51.932 | -2.231 | x | |
Resultaat van baten (+) en lasten (-) | ||||||
SOPG2023 | Resultaat baten en lasten | |||||
Totaal programma's | -75.092 | -75.178 | -86 |
Lasten Baten | Begroot 2023 (P+W) | Werkelijk 2023 | Verschil | Beoordeling | ||
Geaccepteerd | Formeel onrechtmatig | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
0.10 | Storting en onttrekkingen Lasten | 3.958 | 3.966 | 8 | x | |
0.10 | Storting en onttrekkingen Baten | -9.844 | -9.772 | 72 | x | |
Totaal programma's | -5.886 | -5.806 | 80 |
Programma 1: Bestuur en Dienstverlening
Dit programma heeft een onderschrijding van lasten van € 8.000 en een overschrijding van baten van € 26.000. Gezien de geringe afwijking behoeft hier geen toelichting. Deze onder- en overschrijding telt niet mee voor de begrotingsonrechtmatigheid.
Programma 2: Openbare Orde en Veiligheid.
Dit programma heeft een overschrijding van lasten van € 176.000 en een overschrijding van baten van € 124.000.
De overschrijding van de lasten ontstond voornamelijk door:
- Taakveld 1.2 Openbare orde en Veiligheid. Hierbij is een overschrijding van € 134.000 die betrekking heeft op het opruimen van explosieven. Hier staan hogere baten tegenover, een deel in programma 1 en een deel binnen het overzicht van algemene dekkingsmiddelen. Daarnaast is er meer gestort in de voorziening voor opgelegde dwangsommen een hogere last van € 68.000. Hier staan hogere opgelegde dwangsommen tegenover.
De overschrijding van de baten ontstond voornamelijk door:
- Taakveld 1.2 Openbare orde en Veiligheid. Er is een overschrijding van € 34.000 door meer baten voor het opruimen van explosieven (€ 34.000) en door meer opgelegde dwangsommen (€ 68.000).
Programma 3: Fysieke leefomgeving.
Dit programma heeft een onderschrijding van lasten van € 1.251.000 en een onderschrijding van baten van € 1.004.000.
De onderschrijding van de lasten ontstond voornamelijk door:
- Taakveld 5.5 Cultureel Erfgoed. Er is € 74.000 onderschreden door het doorschuiven van werkzaamheden naar 2024. Dit is na de tweede bestuursrapportage aan het licht gekomen. Ook voor het groot onderhoud aan torens en gebouwen (monumenten) (€ 31.000) en de uitvoering van het monumentenbeleid (€ 42.000) is er onderschrijding.
- Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie. Het uitvoeringsprogramma speelbeleid startte later dan gepland. Hierdoor zijn de lasten voor het onderhoud aan de openbare speelplaatsen lager (€ 173.000). Door een nader onderzoek naar het omgaan van ontplofbare oorlogsresten, is het bestek Baggeren later aanbesteed dan aanvankelijk gepland. Hierdoor ontstaat een onderschrijding van € 137.000.
- Taakveld 7.4 Milieubeheer. In het budget voor klimaatadaptatie ontstond in 2023 een incidenteel overschot van € 50.000. De planning en de uitvoering liepen vertraging op. Binnen het programma duurzaamheid is een voordeel ontstaan van € 280.000 vanwege de verlate uitvoering van het Nationaal Isolatieprogramma Lokale Aanpak Isolatie Koopwoningen en de subsidieregeling verduurzaming koopwoningen Neder-Betuwe. Aan de batenkant hebben wij voor de uitvoering van de Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) gelden ontvangen van 392.000. Hiervan is een bedrag van € 281.000 gereserveerd in derden gelden Duurzaamheid. De werkzaamheden vinden in 2024 plaats.
- Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) heeft € 400.000 minder lasten besteed aan diverse grondexploitatie niet zijnde bedrijventerreinen. Vanuit de vaststellingsovereenkomst Casterhoven heeft de gemeente nog € 268.000 te besteden aan het Project Casterhoven.
De onderschrijding van de baten is ontstond voornamelijk door:
- Taakveld 7.4 Milieubeheer. Voor de uitvoering van de CDOKE regeling ontvingen we gelden van € 392.000. Hiervan is een bedrag van € 293.000 gereserveerd in derden gelden Duurzaamheid. De werkzaamheden vinden in 2024 plaats. Daarnaast ontvingen we € 157.000 voor de uitvoering van energiebesparende maatregelen (SPUK energiearmoede). Hiervan is een bedrag van € 124.000 gereserveerd in derden gelden Duurzaamheid. De werkzaamheden vinden in 2024 plaats.
- Taakveld 8.1 Ruimte en Leefomgeving. Er zijn minder baten van € 241.000 voor initiatieven van derden (leges en overeenkomsten). Hier staan minder lasten tegenover. Daarnaast is de geraamde terugverdiencapaciteit voor initiatieven van derden (leges en overeenkomsten) € 299.000 lager. Hier staan lagere lasten van inhuur van derden tegenover.
- Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen). Een onderschrijding van € 130.000 heeft betrekking op een onttrekking uit de voorziening verliezen. Dit verlies komt voort uit de actualisatie van de grondexploitaties. De overige onderschrijding op baten heeft betrekking op de Afrekening aan balans post voorraden voor diverse grondexploitaties niet industrie. Hier staan ook lagere lasten tegenover. De grondexploitaties worden jaarlijks bij de jaarstukken geactualiseerd.
Programma 4: Economie.
Dit programma heeft een onderschrijding van lasten van € 1.070.000 en een onderschrijding van baten van € 1.181.000.
De onderschrijding van de lasten ontstond voornamelijk door:
- Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur. De € 1.036.000 aan lagere lasten hebben betrekking op lasten van diverse grondexploitaties die betrekking hebben op industrie. Hier staan ook lagere baten tegenover (Afrekening aan balans post voorraden). De grondexploitaties worden jaarlijks bij de jaarstukken geactualiseerd.
De onderschrijding van de baten ontstond voornamelijk door:
- Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur lagere baten (Afrekening aan balans post voorraden) voor diverse grondexploitaties die betrekking hebben op industrie. Hier staan ook lagere lasten tegenover. De grondexploitaties worden jaarlijks bij de jaarstukken geactualiseerd.
Programma 5. WMO, Jeugdzorg en Participatie
Dit programma heeft een overschrijding van lasten van € 849.000 en een overschrijding van baten van € 162.000.
De overschrijding van de lasten ontstond voornamelijk door:
- Taakveld 6.3 Inkomensregelingen. Er is een overschrijding van € 721.000. Deze heeft betrekking op meer verstrekte Bijzondere Bijstand en energietoeslag.
- Taakveld 6.6 Maatwerkvoorziening WMO. Er is een overschrijding van € 196.000. Deze heeft betrekking op meer en duurdere woningaanpassingen.
- Taakvelden 6.72A,B en 6.74A,C Jeugdhulp en Gesloten plaatsing. Er is een overschrijding van € 827.000 door het open einde karakter van wettelijke regeling en door de nieuwe taakveld-indeling per 2023.
De overschrijding van de baten ontstond voornamelijk door:
- Taakveld 6.3 Inkomensregelingen overschrijding. Er is een overschrijding van € 343.000. Deze heeft betrekking op een hogere Rijksbijdrage.
Er is een open einde karakter van wettelijke regeling op een aantal taakvelden binnen programma 5. Daarom kon er niet eerder melding gemaakt worden van een overschrijding. Daarnaast wordt van specifieke uitkeringen pas aan het einde van het jaar op basis van de ingediende SISA het werkelijke beeld zichtbaar.
Programma 6. Onderwijs, Sport en Welzijn
Dit programma heeft een onderschrijding van lasten van € 636.000 en een onderschrijding van baten van € 272.000.
De onderschrijding van de lasten ontstond voornamelijk door:
- Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken. Er is € 650.000 minder aan lasten door de Rijksgelden die we ontvingen voor Voorschoolse Educatie ontheemde peuters. Dit geld is niet besteed. Het bedrag is geserveerd in derdengelden voor terugbetaling aan het Rijk of besteding in 2024. Daarnaast is er een voordeel aan de lastenkant doordat er kosten betaald konden worden vanuit de Rijksmiddelen voor onderwijsachterstandenbeleid. Daarvoor was in de begroting al budget aanwezig was. Daarnaast waren er minder aanvragen voor leerlingvervoer dan verwacht bij de 1e bestuursrapportage 2023. De definitieve besteding van middelen vanuit de specifieke uitkeringen van het Rijk zijn pas volledig inzichtelijk aan het einde van het jaar na invulling van de SISA.
De onderschrijding van de baten ontstond voornamelijk door:
- Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken. Er is een onderschrijding van € 369.000 doordat er kosten betaald konden worden vanuit de Rijksmiddelen voor onderwijsachterstandenbeleid. Daarvoor was in de begroting al budget aanwezig was. Ook waren er minder aanvragen voor leerlingvervoer dan verwacht bij de bestuursrapportage. De definitieve besteding van middelen vanuit de specifieke uitkeringen van het Rijk zijn pas volledig inzichtelijk aan het einde van het jaar na invulling van de SISA.
Programma 7. Algemene dekkingsmiddelen Overhead, VPB en onvoorzien
Dit programma heeft een onderschrijding van lasten van € 68.000 en een overschrijding van baten van € 2.231.000.
De onderschrijding van de lasten ontstond voornamelijk door:
- Taakveld 0.4 Overhead. De onderschrijding van € 604.000 komt door de vrijval van vacaturegelden die slechts deels is ingevuld. Anderzijds betreft het ICT projecten die zijn doorgeschoven van 2023 naar 2024. Beide onderdelen werden pas duidelijk aan het eind van 2023.
De overschrijding van de baten ontstond voornamelijk door:
- Taakveld 0.4 Overhead. Er was een overschrijding van € 101.000 voor met name ziektegelden die zijn ontvangen en ook zijn ingezet voor inhuur van externe medewerkers. Bij de tweede bestuursrapportage was aanvullend budget voor ziekte opgenomen. Dit bedrag bleek niet volledig nodig te zijn
- Taakveld 0.5 Treasury. De overschrijding van € 127.000 heeft grotendeels te maken met het feit dat de aangetrokken geldleningen niet zijn ingezet voor verwachte investeringen. Dit komt door vertragingen die deels zijn uitgezet bij andere overheden. In het laatste kwartaal van 2023 vonden deze uitzettingen plaats en werden de rentebaten inzichtelijk. Hierdoor is een voordeel op rente ontstaan.
- Taakveld 0.7 Algemene uitkering. Er is een overschrijding van € 2.010.000 als gevolg van de financiële uitwerking van de decembercirculaire. Deze werd pas eind december 2023 ontvangen. Daarnaast hebben eind 2023 bijstellingen plaatsgevonden als gevolg van laatste ontwikkelingen inzake hoeveelheidsverschillen en aanpassingen in de gewichten van de verschillende maatstaven.
Mutaties in Reserves
Taakveld 0.10 Mutaties in Reserves
Heeft aan de lastenkant een overschrijding van € 8.000 (meer lasten) en aan de batenkant een onderschrijding (minder baten) van € 72.000. Er is minder onttrokken aan reserves omdat er ook minder uitgaven zijn gedaan waar deze onttrekkingen uit reserves als dekking tegenover stonden. Conform bestendige gedragslijn worden deze afwijkingen gemeld in de jaarstukken.
INVESTERINGEN (rechtmatigheid) | |||||
Startjaar | Investerings | Uitgaven tot | Restant per | Voortgang | |
bedrag | 31-12-2023 | 31-12-2023 | Realisatie | ||
Vervangen lichtmasten ikv verduurzaming 2022 | 2022 | 127 | 132 | -5 | Afsluiten |
Toelichting: Het project kan worden afgesloten | |||||
Oranjestraat (Ochten) | 2022 | 50 | 60 | -10 | Afsluiten |
Toelichting: De werkzaamheden zijn inmiddels uitgevoerd. Door marktontwikkelingen zijn de werkzaamheden iets duurder uitgevallen. | |||||
De Heuning - Ochten 2020 | 2020 | 163 | 165 | -2 | Afsluiten |
Toelichting: In 2023 is het werk op bedrijventerrein De Heuning met het afkoppelen van het restant aan foutief aangesloten bedrijfspanden van de laatste werkzaamheden aan een nieuw geplaatst hemelwatergemaal afgerond. Het werk is binnen het beschikbaar gesteld krediet afgerond. | |||||
Drukriolering (pompen, leidingwerk, schakelkasten) 2019 - 2023 | 2019-'23 | 460 | 478 | -18 | Afsluiten |
Toelichting: Dit krediet is met de uitgaven voor het renoveren van de pompen, het leidingwerk en de besturing van 80 drukrioolgemalen belast. Het werk is afgerond. Door een hogere prijsindex en hoger dan voorziene kosten voor materialen is de kredietruimte overschreden met € 18.000. | |||||
Drukriolering (buiten-opstellingskasten) 2019-2023 | 2019-'23 | 85 | 91 | -6 | Afsluiten |
Toelichting: Dit krediet is met de uitgaven voor het renoveren van de buiten-opstellingskasten van 80 drukrioolgemalen belast. Het werk is afgerond. Door een hogere prijsindex en hoger dan voorziene kosten voor materialen is de kredietruimte overschreden met € 6.000. | |||||
Vervangen/renoveren riolering 2023 | 2023 | 300 | 379 | -79 | |
Toelichting: De uitvoeringskosten voor de rioolvervanging en verbetering project Van Lentstraat Echteld zijn ten laste gebracht van dit krediet. | |||||
Aankoop strategische gronden Randweg Opheusden (252k) | 2022-'25 | 230 | 252 | -22 | Afsluiten |
Valbeveiliging De Biezewei | 2022 | 28 | 37 | -9 | afsluiten |
Sportvloer De Leede | 2022 | 32 | 40 | -8 | afsluiten |
Sportvloer De Biezewei | 2022 | 28 | 36 | -8 | afsluiten |
Vervangen dakvlak Gymzaal Echteld | 2023 | 42 | 47 | -5 | afsluiten |
Totaal investeringsbedragen | 1.545 | 1.718 | -173 |
Investeringen
Op basis van alle investeringsbudgetten die bij deze jaarstukken worden afgesloten blijkt in totaliteit voor € 173.000 het beschikbaar gestelde budget te zijn overschreden.