Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien

Het bedrag van de gerealiseerde kosten van de overhead

Veel van onze werkzaamheden zijn gericht op onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners. Om dat adequaat en efficiënt te kunnen doen moet de interne dienstverlening en bedrijfsvoering binnen onze ambtelijke organisatie goed op orde zijn. Daar waar nodig nemen we maatregelen om de interne dienstverlening te verbeteren. Een belangrijk kenmerk voor het onderdeel Bedrijfsvoering is haar ondersteunende taak binnen de gemeentelijke organisatie. De definitie van overhead formuleren we als volgt: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. De kosten van de overhead zijn conform de Notitie Overhead verdeeld in elf categorieën. Voor elk van deze categorieën is in het onderstaande schema de raming en realisatie weergegeven. Vervolgens geven we aan waar we de kosten voor de overhead aan toegerekend zijn.


C
In totaliteit bedroeg de overhead in 2023 € 9.933.171, dit is € 704.943 minder dan begroot voor 2023. Voor de verantwoording van dit verschil verwijzen wij u naar de analyse van het verschil tussen begroting na wijziging en rekening onder Algemene Dekkingsmiddelen (taakveld overhead € 705.000 voordeel), opgenomen onder de 3W-vraag “wat heeft het gekost”.

Verder valt het grote verschil op tussen de primaire begroting en de begroting na wijziging van afgerond € 2 miljoen. Dit heeft grotendeels te maken met de financiële uitwerking van de formatie-uitbreiding waarmee u bij de behandeling van de begroting 2023 heeft ingestemd, de financiële uitwerking van de nieuwe CAO per 1-1-2023 in de 1e bestuursrapportage 2023, extra personeelslasten waarmee u heeft ingestemd bij behandeling van de 2e bestuursrapportage 2023 en de incidentele overheveling van ICT middelen van 2022 naar 2023 (2e bestuursrapportage 2022 en jaarstukken 2022).

Deze pagina is gebouwd op 06/04/2024 13:58:36 met de export van 06/04/2024 13:52:02